Josefin Ogarp

Morot för att jag ska ta mig genom mina "tråkiga" pass.

Nu är jag hemma efter förmiddagens träningspass, som blev ett ordentligt axel, bröst och bicepspass.
Det gick över förväntan och jag försöker verkligen hålla min egen deadline att köra två pass för armarna i veckan (anpassat efter arbetstider och familjen)
och jag har hittat en liten morot till mig själv, som gör att jag orkar ta mig genom dessa "tråkiga" passen.
Om jag tar mig genom passen utan att fuska så får jag avsluta med tre set Donkey kicks innan jag går hem!
Eftersom att Donkey kicks är en av mina absoluta favoritövningar (för rumpan) så har jag något att se fram emot hela passet och det gör mig sjukt motiverad kan jag lova ;) Och jag vet också med mig att bara jag blir starkare i armarna, så kommer jag älska dom passen också. Så det är bara att härda ut så länge!

Om en liten stund så ska jag gå till våra hyresvärdars huvudkontor och hämta ut nycklar till soprummet och efter det ska jag fixa matlåda inför kvällens
arbetspass. Tänk att jag snart har arbetat en hel månad. Tiden går verkligen superfort! 
Att mini dessutom har fått vara med på sitt första gruppfoto på förskolan idag känns superstort. Stora killen <3
Förra veckan bytte vi sovrum här hemma också, så nu har mini ett stort sovrum med lekyta och jag och M fick ett litet mysigt sovrum med plats för yogamatta och skrivbord. Perfekt byte!
Nej, nu ska jag dricka mitt mellanmål och hoppa in i duschen. Ha en superfin onsdag!!


Ska ni träna idag?

 


Mitt mellanmål idag. Drickyoghurt från Skånemejeriers märke Lc+. SÅ GOD!! Och en suddig selfie ;)

Träningsplaner inför hösten.

Hej alla mina fina läsare!
Ett litet oförberett pausande blev det tydligen här inne. Inte alls meningen, men ibland arbetar jag rätt långa pass (och kvällspass) så tiden räcker tyvärr inte till alltid.
Men, nu är jag äntligen tillbaka. Vad har jag gjort sedan jag skrev här senast? Jo, jag har smällt av två grymt roliga pass på gymmet den här veckan och jag känner faktiskt att det börjar hända lite med mina stackars små biceps och triceps. Jag har aldrig varit särskilt stark i överkroppen rent generellt så det känns så kul att det börjar hända grejer. 
Jag har kommit fram till att jag ska fortsätta att fokusera på två armpass varje vecka fram till november och sedan summera träningsmånaden och jämföra vad jag klarade av innan och vad jag klarar av nu.

I november ska jag fokusera mycket på magen för jag har helt enkelt insett att det är bålpartiet som gör att jag inte kan komma längre med mina knäböj.
Magen tappar gärna sin anspänning och jag tappar liksom hela hållningen och då är det kört.
Jag är trots allt bara 26 år och jag vill inte få några kvarstående ryggproblem på grund av att jag inte lyssnat på min kropp och dess signaler.
Så jag ska ladda ner mammamage-appen igen och träna upp mina undre magmuskler samt bäckenbotten och få en stabil grund.
Jag ser faktiskt fram emot att få upp en bra muskulatur i magen också, för det hade varit kul att se hur mycket degmage det blir över ;)
Dessutom så ska kosten bli mer fokuserad (jag har tappat det rätt mycket) så att jag får bättre vanor.
Hösten är för mig en nystart och jag är så jäkla taggad!!!


Nu ska jag passa på att dammsuga av lite snabbt här hemma när inge liten mini ska vara med och dra i grejerna.
Ha en jättefin torsdag!
KRAM

Helgens arbetspass & veckans träning.

ÄNTLIGEN MÅNDAG! 
I helgen var min absolut första jobbhelg på väldigt länge och vi hade det så himla mysigt att tiden sprang iväg. Tänk att ens kollegor kan göra så himla mycket för ens trivsel på sin arbetsplats. Vi åt god mat, var på musikcafé, planerade en kommande shoppingrunda och pratade massor strunt.
Tänk att jag för en månad sedan grät av ångest för att jag skulle börja arbeta igen. Det känns så otroligt avlägset just nu.
Nästan som om det inte var jag som låg och grät och absolut INTE ville tillbaka. Tänk att jag, en månad senare, längtar till jobbet? 
Jag tror att mycket beror på att mini trivs så fruktansvärt bra på dagis, jag får komma iväg från hemmet och vara något annat än mamma och att jag har något att prata med M om, förutom blöjor och sådant spännande ;)
Men, nu är jag ledig måndag och tisdag innan det är dags för jobb igen, så idag ska jag och mini ut på en mysig långpromenad och mysa ikapp allt vi missade i helgen. Finaste, bästa skruttungen <3

Ikväll är det ben och rumpa som står på schemat och jag är så peppad på att få röra mig efter tre dagars vila.
Den här veckan ska jag sikta på att få in tre pass på gymmet, men gärna fler om det fungerar med allt annat omkring.
Trots att jag bara arbetar två dagar den här veckan så blir det supertight att få ihop det, om vi inte har såpass mycket dötid att jag har möjlighet att smita iväg någon gång under helgen det vill säga. Det återstår att se!
Annars får det bli en konditionsvecka den här veckan. Men så länge vädret är så fint som det är så gör det mig absolut ingenting :)

Stor kram på er!!


 

Proteinbars från Star Nutritions BestBar.

Mitt sökande efter goda proteinbars fortsätter och igår när jag var och handlade så hittade ännu en ny bar som jag ville prova.
Barsen som jag hittade kommer från märket Star Nutrition och heter BestBar och dom fanns i diverse olika smaker, men jag valde till sist två stycken bars i smakerna Chunky Cookie Dough och Chunky Peanut Butter - för då kan det ju bara inte gå fel, eller hur?
Min första reaktion var att den med smak av kakdeg är otroligt lik Questbars egna bar med kakdegssmak!
Det som skiljer mellan Star Nutritions och Questbars cookie dough är nog att chokladbitarna smakar lite mörkare choklad i Star Nutrition, men den var fruktansvärt god ändå och jag kommer definitivt att köpa den igen!
Den andra baren som jag smakade var då i jordnötssmak och trots att jag inte riktigt gillar något med jordnötssmak (förutom jordnötssmör <3) så ville jag trots allt smaka den.. och WOW säger jag bara! För mig så slår den här Questbars peanutbutter med hästlängder! Så otroligt god!
Dessa bars var nog de godaste jag ätit hittills måste jag säga.
Hittar ni dessa i butik eller på nätet - KÖP! 

 

Har ni testat bars från Star Nutritions BestBar?


Är ni intresserade av andra bars som jag testat så finns det inlägg bland annat HÄR & HÄR 




 

 

Tack för alla fina kommentarer!

Jag måste få börja med att tacka er alla som har kommenterat och delat mitt förra inlägg.
Det känns så overkligt att andra skriver att jag sätter orden på deras känslor. Det är väldigt stort för mig!
Att få så mycket fin respons och så mycket komplimanger är helt galet och det känns så skönt att andra delar med sig av sina upplevelser och historier.
Tyvärr så blir det lätt att man trycker ner själv, jämför sig med andra och intalar sig själv att "alla andra är sååå mycket bättre/smalare/finare/kurvigare än mig!".
Istället för att alla sköter sitt och fokuserar på att älska sig själv så mycket man bara kan. 
Det kommer fortsätta att dyka upp lite djupare inlägg här inne, nu när jag förstår att det är något som ni är intresserade av att läsa.
Kan mina ord stötta en endaste person där ute, så är det guld värt för mig!

Nu ska jag fira detta med gofika helt utan matångest med mini. Kanelbullar, smörgåsrån, Celsius och eko-äppledryck. Fint ska det va!



Snyggaste skorna från Nike





Grey and pink  (adlinks)

Du är inte siffran på vågen!

Jag blev så upprörd igår när jag läste kommentarerna på en av Sveriges största bloggar, angående hennes kropp.
Så fort hon har gått upp eller ner i vikt så tar sig främmande människor rätten att påpeka hur den ser ut, vad som förändrats och hur hon borde äta och leva.
Jag trodde på fullaste allvar inte mina ögon när flera kommentarer som löd något i stil med "du är så smal och snygg nu!" "gud så hälsosam du ser ut nu när du gått ner i vikt" eller "men man ser ju att du gått ner MASSOR i vikt. Du som påstått att du var stolt över din före detta kurviga kropp."trillade in i kommentarsfältet.
Med tanke på mina egna erfarenheter så vet jag att hälsosam inte är samma sak som att vara smal eller tjock - utan vilka val man väljer att göra i sin vardag, att ta hand om sin kropp och behandla den med värdighet och respekt. 
Min stora fråga är följande; är smal samma sak som snygg? Är smal samma sak som hälsosam? Är tjock samma sak som ful? Är tjock samma sak som ohälsosam?

Precis som jag anser att självsvält är en psykisk sjukdom i botten, så anser jag också att en övervikt som kommer från hetsätning är en ätstörning även det.
Men, vad är det som säger att bara för att man är väldigt smal eller väldigt överviktig, inte är hälsosam ändå?
Kanske har man genetik som gör att man har otroligt svårt eller lätt för att gå upp eller ner i vikt.
Precis som att det finns personer som dagligen kämpar för att gå upp i vikt, så finns det dom som kämpar för att bli av med den.
Man kan ju tyvärr inte styra över allt med sin kropp. 

För enligt mig så borde ju fokus trots allt grundas i om personen i fråga mår bra, har hälsosamma kostvanor (balans) och trivs i sin egen kropp.
Vad vågen sedan visar är för mig är rent ointressant, för vem är det egentligen som har bestämt att vi ska rankas upp efter vikten på vågen, på om våra nyckelben är synliga eller om vi har stora lår? 
Samhället är så sjukt och någonstans så vill jag verkligen bara någon människa med stort inflytande bara säger att DU DUGER. Punkt.
Att Pro ana sidor fortfarande cirkulerar runt på internet (googla) gör mig helt knäckt.
Jag var själv en vilsen trettonåring som valde att bli medlem på ett sådant forum där man bokstavligt tävlande och uppmanade varandra till svält.
Frågor som "hur döljer jag min viktnedgång för mina föräldrar" eller "hur glömmer jag att jag är hungrig" dök ständigt upp och där och då insåg jag inte hur sjuk jag var i huvudet. Aldrig någonsin mer ska jag misshandla min kropp så igen! ALDRIG.


Jag skriver det här inlägget i hopp om att någon läser detta och tar det tills sig. Vi är alla vackra precis som vi är.
Oavsett undervikt/normalvikt/övervikt - så är just du superVIKTig. Glöm aldrig det, snälla ni.


Bild tagen i september 2015. Jag var gravid i vecka 6 utan att veta något och levde på
max 1200 kalorier om dagen och grät mig till sömns vissa kvällar, på grund av ångest eller hunger.
Jag fick alltid höra hur snygg och smal jag blivit när jag hade gått ner i vikt, men egentligen så skrek jag inombords varje gång någon påpekade min kropp - för enlig mig var jag ett "äckligt missfoster som var värdelös och som ingen kunde älska."
Jag vill inte ens veta vart jag varit idag om jag inte fått reda på att jag var gravid..

Första arbetspasset & ryggpass avklarat.

Idag arbetade jag mitt första arbetspass sedan i början av juni 2015, då jag gick över på min föräldraledighet.
Trots att det har gått mer än ett år sedan som jag arbetade senast, så satt väldigt mycket rutiner kvar, vilket var en lättnad då jag var lite rädd för att mest vara förvirrad (mer än vanligt) och frågvis. Men passet gick snabbt och plötsligt så hade 7,5h bara sprungit iväg!
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte var taggad överhuvudtaget för en månad sedan att gå tillbaka till jobbet.
Minsta lilla tanke på jobbet gav mig magont och jag ville inte lämna bort mini till främmande människor på dagis som inte visste hur han fungerade.
Men nu, en månad senare och med facit i hand så är jag väldigt glad över att få vara tillbara på jobbet, känna mig lite viktig och träffa mina underbara kollegor igen. Att mini dessutom fullkomligt älskar sin förskola gör det hela såklart mycket enklare.
Han ville inte ens följa med hem när det var dags för hämtning, så jag tror minsann att föris har fått full pott för både honom och mig. Skönt!

Jag har även hunnit med ett ryggpass på gymmet med Träningspodden i lurarna.
Det var inget direkt superpass från min sida, men jag gjorde så gott jag kunde med tanke på att jag inte kunde somna inatt (var lika nervös som ett barn som ska börja sin första dag på skolan) och att jag dessutom hade arbetat och fick använda hjärnan till något annat än att reflektera över hur mycket Vanish som behövs på dom fläckiga t-shirtsen hemma.. Typ.
Så jag klappar mig istället på axeln och taggar igång för morgondagens pass som blir ett förmiddagspass, vilket jag älskar, på grund av att jag arbetar kvällspass. Så när mini är lämnad på föris så pyser jag till gymmet för ett ordentligt ben och rumppass.
Jag är redan sjukt taggad.

Nu ska jag fortsätta hänga framför datorn och ha lite egentid när mini sover & M är på innebandyträning.
När han kommer hem ska vi äta glass med viol och lakritsströssel för att fira att jag började jobba idag.
Hoppas att ni andra har haft en lika bra måndag som mig!
KRAM

Bars från ProteinPRO.

Jag är ju så nördig och gillar att prova en massa olika proteinbars och andra träning och hälsorelaterade produkter.
Igår när jag var och storhandlade så hittade jag dessa bars från FCB vid namn ProteinPRO som tydligen innehåller 50% protein.
De kostade dessutom bara 10:- styck så jag köpte en i smaken strawberry/yoghurt och en i smaken toffee/caramel.
Såg även att den fanns i smaken kocos men jag gillar ju inte det så jag hoppade den.

Toffee/caramel;
God smak där man känner båda smakerna genomgående. God i konsistensen förutom att den är något mjölig.
Helt klart värd 10:- men jag vet faktiskt inte vad orginalpriset ligger på. Den var godare än till exempel den här baren som jag testat och skrivit om innan,
som också är en caramelbar. 
Den får 4/5 i betyg av mig.

Strawberry/yoghurt;
Den här föll mig inte i smaken tyvärr.. Jag brukar inte vara så glad för fruktsmaken på bars och jag tycker att det så lätt blir en liten kemisk eftersmak.
Den var absolut inte äcklig, men det är inget jag kommer köpa igen.
2/5.




Grymt benpass - grym träningsvecka!

Avslutar den här grymma träningsveckan med ett rejält ben och rumppass.
Hela den här veckan har varit så jäkla bra träningsvecka för min del och allt har verkligen gått över förväntan!
Idag köttade jag till exempel 70 kilo på squatmaskinen vilket är mitt personbästa, så det känns bra att jag kunde köra två femmor på den övningen, då det är just den här övningen som jag stått still på den senaste tiden men ökat i dom andra benövningarna,
Stod och smålog för mig själv efteråt för att jag bara var så nöjd över att min kropp äntligen kanske är över den här platån som jag stått på ett tag.
Jag förstår ju att man har platåer mellan varven men det är så skönt när man kommer över toppen liksom och kan fortsätta öka i vikter.
Ville egentligen försöka en 75a också, men jag kände att jag tappade ryggen på första försöket och då lastade jag av igen.
Ryggen ska ju hålla några år till så jag får helt enkelt lyssna på kroppen och acceptera att jag får vänta ett tag till med att öka.
Alltså, jäklar vad jag älskar att träna!!

Hur har er vecka sett ut träningsmässigt? 
Vad har gått extra bra för er? Peppa er själva med det och fokusera på hur grymma era kroppar faktiskt är!


70 kilo! Min svärmor, som jag tränar med, skrev "nu kan du ha mig på axlarna och squata med".. Kanske ge mig på den utmaningen sen..? ;) Haha!