Josefin Ogarp

3 hemmaövningar för starkare armar.

Jag fick ett önskemål från Cissi om tips på övningar för armarna som man kan köra hemma.
Som ni vet så älskar jag när ni önskar olika inlägg så jag snappade upp det här ämnet direkt!
Jag vet att det kan vara svårt att komma på hemmaövningar och jag fastnar också på detta ibland, men jag försöker få övningarna att vara 
såpass enkla som möjligt, utan massa krångliga redskap och saker att konka på. 
Jag vill hålla träningen effektiv och rolig :)

 

1. Armhävning




Stående på ovansidan av knät eller på tå, beroende på hur mycket man orkar.
Jag har fått lära mig på äldre dagar att man alltså ska tänka på att INTE stå på knäskålen och belasta knäna med hela sin kroppsvikt, 
utan att stå på ovansidan av knät. Man ska även tänka på att ju större distans du väljer att ha mellan armarna, desto mer belastar du också min överkropp. För att underlätta detta så kan man välja att ha ett smalare mellanrum och ha armbågarna så nära kroppen som möjligt.

Du ska alltså INTE vinkla armbågarna utåt utan håll armarna tight längst kroppen så gott du kan.
Tänk er en katt som ska sträcka på sig. ;)

Kör övningen 10 x 3. Alltså, tio repetitioner, vila och sedan två omgångar till.
Känn efter i armarna VART det känns när du utför din övning. Känns det inte i armarna eller det känns obehagligt så prova att reglera din
position.

Vad du behöver för att utöva den här övningen: Ingenting. Kanske en matta för ett mjukare underlag, men det är inget måste :)



2. Pallpress.



En klassiker som tar död på dina triceps! Vill du bli av med gäddhänget så är det denna muskel som du ska fokusera på.
Set: 10 x 3
Denna övning är perfekt att köra mot en bänk eller en sten när man är ute och springer och kanske tar en paus.
Då får armarna också jobba under löpturen! I reklamen mellan TV-programmet du följer kan du hinna med ett set också.
All träning är bra träning! 




Vad du behöver för att utöva den här övningen: En stol, en sten, en parkbänk eller ett staket. Endast fantasin sätter gränserna!


3. Vandrande plankan.



I den här övningen får man ju inte bara träna armarna utan i princip hela överkroppen. Det är en otroligt rolig och jobbig övning som
du kan göra på köksgolvet under tiden som du lagar mat. Träning behöver faktiskt inte innebära att man blir genomsvettig!
Tänk på att inte skjuta upp rumpan unde denna övning.

Set: 10 x 3. kort vila mellan.

Du behöver ingenting för att utföra den här övningen.


Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas