Josefin Ogarp

Älskade vår.


Två bilder som jag tog lite snabbt när vi var ute och gick innan idag. 


Jag antar att det inte är bara jag som är helt exalterad över att våren verkligen är här nu!
Med våren så kommer också min förkärlek till promenader och jogging utomhus till liv igen och jag kan gå i flera timmar med vagnen i skogen.
1,5 kilometer från där vi bor så har vi en superbra och fin promenadslinga med rätt mycket jobbiga backar, som jag tycker om att gå.
Vill man så kan man dessutom fortsätta gå uppe på Söderåsen och gå så man kommer på andra sidan byn - och helt fel håll från där vi bor, vilket
resulterar i många timmars promenad. Tror att jag mätte upp sträckan till ungefär 1,5 mil(!) om man går hela det varvet.


Fördelarna med att gå promenader är väldigt många och dom fördelar jag kommer på spontant är att hjärtat blir starkare, magen håller igång,
man reglerar blodsockret, man sover bättre, det är lättare att hålla vikten, man har mindre risk för att drabbas av benskörhet och dessutom
så mår man bättre och blir gladare :)
Det finns så många bra saker med att faktiskt ta sig tiden att gå en promenad och jag försöker komma ut minst 1-2 timmar per dag
med lilleman i vagnen. Det gör gott för oss båda! 


Mina tips för hemmaträning.

Puh! Nu har jag precis kört genom ett träningspass här hemma och jag är helt slut nu efteråt! 
Jag har alltid rynkat på näsan och tänkt att "man måste gå till gymmet för att träna styrka" men det är ju så fel det kan bli!
Det finns så mycket olika övningar som man kan göra hemma, endast med saker som man har i hemmet och sin egen 
kroppsvikt. Det gäller att tänka utanför ramarna och vara kreativ :)
Med detta skrivet så tänkte jag att jag skulle dela med mig av lite tips av det som jag använder mig av för att träna hemma.

Mina tips för att få igång hemmaträningen;

1. Ha en grym musiklista att lyssna på så att du blir taggad.
Just nu har jag dock en period där jag slukar poddavsnitt efter poddavsnitt från "Träningspodden med Jessica och Loffsan".
Så härliga brudar som lyfter väldigt viktiga och roliga ämnen i sina avsnitt. Så deras podd kan jag varmt rekommendera!

2. Köp en yogamatta och ett gummiband. 
Med dessa två redskap kan du komma väldigt långt! Jag kör allt från rumpträning till överkroppsträning med hjälp av endast 
gummibandet. Är man osäker hur man ska gå tillväga så finns det jättebra videos på Youtube! 


Min matta och mitt gummiband. Dessa har hjälpt mig enormt mycket att få träningpassen gjorda trots att jag inte kan komma iväg på gymmet.

3. Avsätt tid i almanackan till träning.
Det kanske låter lite löjligt, men om du ser det som en mötestid/egentid så är chansen större att det faktiskt blir av!
Du behöver inte springa en mil eller kötta på gymmet för att det ska "räknas" som träning.
All träning, som till exempel ett kort biceps/tricpspass hemma med hjälp av just gummibandet är superbra.
Huvudsaken är att det blir av :)


4. Använd dig av saker du har hemma.
Du kan till exempel "sitta stolen" mot en vägg eller pallpress mot en stol. Jag brukar också köra tåhävningar medan jag borstar tänderna
eller lagar mat. Leila Söderholm har fantastiskt bra tips på hemmaträning med endast en sjal.


Har du några tips som du vill dela med dig av så hojta till!

Tre olika Kvargsorter.



Igår när jag var och storhandlade så hade dom erbjudandet 3 för 12:- på alla Kvargprodukter från Lindahls, så jag passade på
att köpa tre smaker som jag inte har tetat innan. Jag ser fram emot att smaka persika/passionsfrukt då jag lärt mig mer och mer
att tycka om just passionsfrukt. 
Även citron/lime låter väldigt spännande så jag ser fram emot att smaska på dessa som mellanmål!

Kvarg tycker jag är perfekt att slänga med i gymväskan innan man drar till gymmet, så kan man äta direkt efter träningen för att 
så snabbt som möjligt få i sig protein. Jag brukar ha med proteinpulver från Fitnessguru eller drickkvarg.
Men dom kommande dagarna så kommer dessa tre få följa med istället. Håll tummarna för att dom är goda!

Har ni smakat någon av dessa? Vad tyckte ni?

Söndag.


God morgon på er!
Hoppas att allt är bra med er och att ni har haft en bra vecka :)
Min vecka har varit jättebra och det känns som om jag börjar få rutin på livet igen, vilket är helt underbart! 
Rutin för mig är verkligen A och O för mig och det är såååå viktigt för mitt tillfrisknande att ha koll på vad som händer under dagen.
Den här veckan har bestått av väldigt mycket bebismys, ommöblering av vardagsrummet (blev betydligt bättre än förväntat!)
skogpromenad på Söderåsen, Öppna förskolan, fått en kärlek till poddar (hur kan jag ens ha missat detta grymma fenomen?!)
hemmaträning med lilleman som vikt, årets första grillning och fem gympass. 
Jag ska snart iväg på veckans sista gympass och jag är så grymt taggad!!

Ni vet den där känslan när man känner sig till freds med livet? Den har jag haft den här veckan och det är så främmande men 
såklart fantastiskt. Varje dag ser jag på min lilla familj och tackar tyst för mig själv för att jag har mina två guldklimpar i mitt liv.
Mina fina grabbar <3

Vad har ni gjort för roligt den här veckan? Dela gärna med er! :)


Här kommer lite snapshots från veckan som gått!



Har börjat lyssna väldigt mycket på Ramones igen. Både när jag lagar mat och tränar.
Jag blir så glad av deras musik och jag blir så taggad på allt!



Äntligen förstärkt min gipsmage som jag gjorde i v.34. Ska ha den på väggen med ett blått band så fort den har torkat.
Helt galet att min mage var så stor! Ni ska få se den bättre när den är helt klar!




Lilleman fick en ny lampa till sitt rum som jag beställde från appen Wish. Är den inte för söt?! 

När jag inte har tillgång till gymmet.

Vissa dagar hinner jag helt enkelt inte med att komma iväg till gymmet, som här om dagen då vi istället körde iväg och fixade lite annat.
Men, som tur så har jag inhandlat en yogamatta och gummiband tidigare, i förebyggande syfte för sådana dagar då gymmet helt enkelt får
prioriteras bort.
Jag använder mattan tillsammans med mitt gummiband som jag använder för överkroppsstyrka.
Jag brukar även försöka köra två "loopar" med "7 minutes workout" appen, som är gratis och som jag varmt kan rekommendera.
Dessutom har jag en sprattlig 9 kilos bebis som gärna vill sitta i bärselen när jag gör squats eller som sprattlar rundor på mattan
medan jag kör armhävningar. Perfekt titt-ut-lek för lilleman så det blir win-win för oss båda :) 
Ibland blir det lite mer lek än träning, ibland blir det ett rejält pass. Ibland tröttnar lilleman efter 10 minuter, men då är det helt enkelt så.
Hemmatiden är tillägnad för honom och då styr han. All träning är bra träning om det så är tå-hävningar medan man lagar middag 
eller ett löppass i skogen. 
Träning ska inte vara ett tvång eller krångligt - det ska vara enkelt och roligt!


Hur gör ni dom dagar då tiden inte riktigt räcker till? 


 

Såklart var pulsklockan på!



Svettig mamma!

Grey Favvs From Nike







* Innehåller Adlinks

Hur snygga är inte skorna?! Blev helt exanterad när jag såg dom.. Haha! Antar att det är en tjejgrej? ;)
Dom kom i alla fall precis upp på min personliga lista över "top-10-skor-jag-måste-ha-nu".
Älskar grått just nu! Jag tycker att det är så fräscht och snyggt att ha :) Dock tycker jag att jag inte passar så bra i grått av någon anledning.
Måste kanske bara vänja mig? Älskar även att t-shirten är längre i modellen för jag använder BARA längre tröjor.

Vilken produkt är din favorit?

En tankeställare.

Jag har fått frågan från en mina läsare, hur en träningsvecka ser ut/vilka rutiner jag har kring träningen.
När jag satt och funderade kring den här frågan så fick jag tänka till; och så fick jag en tankeställare när jag insåg
hur många timmar jag faktiskt kan lägga ner på min träning varje vecka, tack vare min fantastiska sambo! 
Det är många som har svårt att få ihop träningen med familjelivet och jag ska inte ljuga om att det ibland 
är svårt, för mycket kan komma mellan. Plus att det kan kännas rätt vemodigt att gå hemifrån när mina grabbar myser
i soffan. 
Men, träning är inte bara träning för mig, utan även terapi.
Jag får ur så mycket ångest, ilska och aggressioner när jag är på gymmet samtidigt som det är så fruktansvärt roligt (och jobbigt!)
så när jag går därifrån är jag som en ny människa.
Jag har kommit så långt i min depression och min psykolog var så stolt över mina framsteg när jag var där i måndags.
Jag är fan stolt över mig själv också! 
När man varit på botten så inser man hur mycket personer i ens omgivning betyder för en, jag har blivit förälskad i min sambo på nytt
och har fått en enorm respekt för honom sedan han stöttade mig från att inte falla. Jag älskar min son så obeskrivligt mycket.
Jag är tacksam för livet.

Träningen är min fristad och jag älskar det! Kicken jag får av att klå ett personbästa, törsten efter att få lära mig nya övningar 
och att få se min egen utveckling är stort. 
Träning är en del av mitt välmående och min hälsa för att orka med allt.

Vi måste komma ihåg att vi är så jäkla mycket bättre än vad vi ibland intalar oss själva! 


.. och nu ska jag försöka få ihop det där inlägget om träningsrutiner.. haha! Så deeptalk detta blev. 
Är väl lite emotionell och ville få ur mig detta. 



Det är så sjukt att tänka att den där lilla människan i vagnen verkligen är min. Han är min livskraft, mitt ljus och min livs största kärlek.

Fyra favoriter på gymmet.

Mina fyra favoritövningar/maskiner på gymmet just nu;

v Crosstrainern.
Jag älskar crosstrainern! Så fort jag skriver att jag kör kondition så är det denna underbara maskin som jag tränat på.
Mina knän tog rejält med stryk under graviditeten eftersom att jag gick upp så sjukt mycket i vikt (läs:30 kilo!) så har
crosstrainern varit fantastiskt bra för mig, då mina knän inte alls har gjort ont när jag tränat just kondition.
Löpbandet är fortfarande ett big no-no för mig då jag har alldeles för dåliga skor..
Men jag är så nöjd med crosstrainern så mig gör det inget än ;)


v Squatmaskinen.
Min nyfunna kärlek här i livet! Hur har jag ens kunnat gå till gymmet utan att ha tränat på denna maskin en endaste gång?!
Kanske för att den varit nere i hörnan där alla "biffarna" hänger och jag har inte varit tillräckligt bekväm för att träna där.
Dumheter, jag vet! För jag vet ju att dom är fullt fokuserade på sitt och struntar i vad jag gör eller inte gör i närheten av dom.
Nu längtar jag till gymmet så att jag kan få kicka igång mitt nya projekt "bygga rumpa" ;)


Mobilbilder tagna av C.

v Benpress.
Ja, som ni kanske förstår av mina tidigare inlägg så gillar jag mest att träna ben och axlar, så här kommer ännu en favoritmaskin
som är för nedre delen av kroppen.

Benpressen är i alla fall GRYM och det bränner riktigt skönt i både benen och rumpan efter att ha kört den 10x3 reps.
Jag tar just 110kg på den som pb men det hoppas jag slå inom en snar framtid!



v Trampmaskinen.
Kör man denna på nivå 7 i cirka 20 minuter så kan i alla fall jag räkna med go jäkla träningsvärk dagen efter i både ben
och rumpa. Brukar köra den som sista övning för att trycka ur den sista orken ur musklerna - innan jag går hem.
Och ja, jag ser nog fruktansvärt roligt ut när jag går hem. Antar att jag bjuder på det ;)


Har ni några favoriter på gymmet?


Underbart väder.

Vilken dag jag har haft idag! full rulle från klockan sju imorse med BVC besök, Öppna förskolan och skogspromenad.
När jag ändå var i grannbyn så passade jag på att ta en promenad där istället för den vanliga slingan här hemma.
Gick runt en sjö som jag inte varit vid sedan jag var höggravid förra sommaren. Då orkade jag knappt gå runt sjön.. Haha!
Solen lyste, det blåste knappt någonting och vi mötte inte en enda människa på hela slingan.
Dessutom plockade jag en bukett prästkragar inne i skogen som fick följa med hem.
Nu står dom och luktar gott på köksbordet :)

På allt detta så har vi varit och handlat nätverkskabel så att vi kan ha internet till TVn, för M kom på att vi skulle möblera om
i vardagsrummet. Ja, ni hör själva. Tog mig en välbehövlig vilodag från gymmet idag.
Har inte haft det på nästan en vecka så jag kände att det var dags. 

Här kommer lite bilder (mobil tyvärr då kameran fick stanna hemma idag) från dagens promenad. Enjoy!




Nu ska jag försöka få ihop ett inlägg om mina träningsrutiner som har önskats. Er önskan är min lag! 


Världens finaste orkidé.



Jag måste bara visa min otroligt fina orkidé som jag fick av C (som jag tränar med) i lördags Jag blev så rörd av att hon är så snäll mot mig!
Nu står den på hedersplatsen inne i vardagsrummet så att ingen missar den här hemma. 
Motiveringen jag fick när jag tog emot den och sa att hon inte hade behövt att köpa en blomma, var att "du är så himla snäll och ställer upp för mig."
Alltså, snutte 
Jag är så glad över att jag har henne!



Här står den på hedersplatsen. Är den inte för fin?! Nu hoppas jag verkligen att jag inte tar död på den bara.. med mina o-gröna fingrar. Haha!