Josefin Ogarp

Anmäld till tjejmilen 2016 i Hässleholm!



Nu mina vänner så finns det ingen återvändo!
Jag fick en liten påminnelse av svärmor att det var sista dagen idag att anmäla sig till tjejmilen 2016 i Hässleholm.
Så jag gjorde det precis och jag är så sjukt jäkla taggad! 
Grejen är ju den att jag antagligen inte kommer orka springa, men jag vill delta för att ha en grundtid till nästa år, så
har jag något att tävla emot. 
Dessutom så ser jag det som en rolig grej att få komma iväg på något sådant. Kan tänka mig att det är en riktigt rolig
upplevelse att stå där med 600 andra tjejer/kvinnor/damer som är taggade på att röra på sig :)
Så den 15 maj smäller det!!


Är det någon av mina läsare som ska delta i något lopp i år?

Varför blir människor så provocerade av andras hälsovanor?

Jag tycker att det är väldigt faschinerande med en sak när det kommer till våra kroppar och våra val angående vår hälsa,
samt hur stor påverkan andra har kring andras kroppar.

Exempel 1; Du och en kompis går på McDonalds. 
Kompisen beställer en Big Mac & co med plusmeny. Du beställer en kycklingwrap med en cola zero.
Vilken måltid tror ni att andra hade reagerat mest på?
Min, för att jag väljer ett mer hälsosamt altenativ, eller min kompis som då har en rejäl måltid framför sig.
Tyvärr, så tror jag faktiskt att 9/10 hade reagerat mer på att jag valt att inte äta pommes till exempel, än att min kompis då valt att få
extra av det till sin måltid.

Det finns ibland någon slags tyst överrenskommelse bland folk, att om man äter på Donken, då jäklar ska man svulla. 
Går du då dit för att du gillar deras kycklingwrap, så tycker andra att du kunde ha gått någon annanstans för att äta. 
"För vem går på Donken och äter nyttigt?". Samma sak gäller i många fall om man äter en sallad på en pizzeria, istället för en 
kebabpizza. 

Exempel 2; Du har gjort enorma framsteg med din träning och vill dela med dig av detta på sociala medier.
Många gillar och stöttar din uppdatering med fina kommentarer och peppande ord. Du får en extra sporre och du boostas med positiv energi.
Men, samtidigt sitter det så många och blir nästan triggade av att du tagit tag i ditt liv.
Varför är detta ett sådant känsligt ämne?
Vanliga kommentarer nästan haglar omkring en; "Men gumman, du behöver inte gå ner mer!" "Vadå? Ska du bygga muskler? Vill du se ut som en man?"
"Jag tycker det är mycket finare med former och din kropp är så fin med lite hull". "Måste du träna så mycket?" "Palla att du inte ens kan äta en pizza
idag. Är du något slags hälsofreak nu?" 



Jag för sju år sedan. Jag gick ner 20 kilo på 2 månader(!) och jag gick 1-2 mil per dag och levde på max 700 kalorier per dag.
åt jag mer så grät jag och jag räknade till och med kalorier i tuggummi.
Alla tyckte att jag var såååå duktig men jag tyckte att jag var världens mest feta och äckliga person.
Dit ska jag aldrig mer igen. ALDRIG.


Jag tycker att det är så sjukt att folk tror att dom har rätt att påpeka hur jag ska göra med MIN kropp.
Ja, jag vill bygga muskler och ha en stark kropp. Jag vill kanske inte äta pizza, bara för att det är helg.
Däremot kanske jag äter en pizza när jag är iväg mitt i veckan och äter lunch med en kompis. Det vet ju inte andra.
Jag uppmanar inte till att någon annan ska svälta sig och räkna kalorier. Been there done that.
"Du har fått barn. Du kan inte förvänta dig att du ska få tillbaka din kropp. Lägg din tid på familjen istället för på gymmet."

Jag älskar min kropp för att den har gett mig en fantastiskt liten son som jag älskar över allt annat.
Jag älskar min kropp för att den dungerar, trots år av svält, hetsätning, bantning och bulimi.
Jag älskar att träna på gymmet och få svettas. Det är min terapi.
Hur jag gör med min kropp är upp till mig och ingen annan. 
Hur du gör med din kropp är helt upp till dig.

Jag fokuserar inte febrilt på vågens siffror längre, utan mer på viktplattorna på gymmet, för att se om/hur jag ökar i styrka.
Jag har balans i livet och svälter inte mig själv. Jag mår bra och känner mig frisk.
Varför skulle det vara något negativt med det?


Vill du äta Donken? Gör det.
Vill du äta sallad till lunch, trots att dina kollegor väljer hamburgartallrik? Gör det.
Det är ditt liv, din kropp och din hälsa.


Månadens träningsschema.

Taggad på träning!

Nu sitter jag här och är ombytt och redo för kvällens gympass som består av kondition och ben samt rumpa.
Jag hoppas verkligen att kvällens pass får samma flyt som jag hade på gårdagens biceps/tricpspass. Allt flöt på så jäkla bra!!
Älskar när man har sådana träningar för dom väger upp mot när man har en sämre träningsdag.
Eftersom att jag ska få in två armpass i veckan nu framöver så tänkte jag att det är lika bra att kicka igång veckan med ett av dom,
så jag bara har ett kvar sen ;) 

Mitt träningschema för den kommande månaden visar jag lite senare!

Vad tränar du idag?



Ett litet mellanmål. Så himla gott! Jag ÄLSKAR Celsius hallon/acai och Stevia kexbar! 

Zombiemamma.

Hej! 
Hoppas att allt är bra med er och att ni är peppade för en ny vecka! :)
Själv är jag mer eller mindre en zombie just nu och det kommer bli mycket kaffe idag känner jag, för att överleva.
Lillman är sjuk här hemma så vi kom inte i säng för ens vid 03:00 inatt (!) och sen vaknade han vid 7:30 igen.. Behöver jag ens säga mer?
Men, tur som jag har, så somnade han vi 10 igen, så vi har sovit i 2 timmar nu på förmiddagen. Välbehövligt!
Ska försöka komma ut på en promenad till Kommunhuset och lämna in (en lite försenad) anmälan om förskoleplats också.
Får hålla tummarna att det inte börjar regna för det ser rätt grått ut på himlen.

Förutom min somnlösa natt så har jag något riktigt kul att dela med mig av!
Jag fick jag världens chock när jag klickade in hos Sofia och fick se att jag hade vunnit ett babylarm. Wow!
Jag blev så glad att jag började storgråta här hemma. Jag är så enormt tacksam! 

Delar med mig av dagens frukost som bestod av Lingongrova med kalkon och gurka, en kopp kaffe samt hallonkvarg med frusen mango och hallon
på toppen. Så fruktansvärt gott!! Äter alltid havregrynsgröt annars, men jag har börjat tröttna efter ett halvår med samma frukost.. Så det var
väl dags för lite variation ;)



Ett stort tack till er!

Ibland vill jag skicka en blomma till varje person som lämnar en fin kommentar här inne och tacka för era fina ord!
Jag har faktiskt varit lite nervös för det här med en träningsblogg som är inriktad på min resa tillbaka från mammartiden, både kroppsligt men
även mentalt.
Jag har själv letat efter en sådan blogg eftersom att man ibland kan känna sig otroligt ensam mitt i humördippar, vakna nätter och den 
eviga kampen att varje dag påminna sig själv varför just jag startade min resa.
Så nu blir jag väldigt glad om jag kan nå ut till en enda person där ute som kämpar med sin egna resa, som kan känna att "fan, jag är inte ensam!"
för det är det jag vill! Att vi ska tagga varandra!

Tyvärr finns det ju vissa personer som mår bra av att trycka ner andra på internet, men hittills *peppar peppar* har jag bara fått fina och snälla
kommentarer från er alla <3
Men så tänker jag mellan varven att "vem fasen bryr sig om min resa egentligen? Folk är väl upptagna med sitt?" men så tänker jag samtidigt
att jag i alla fall själv  har möjlighet att gå tillbaka här inne om ett halvår eller ett år och se vad som hände då. Det tycker jag är minst lika kul!
Det är trots min resa och jag är så tacksam för att jag en dag vaknade upp och insåg att jag vill vara en hälsosam och stark mamma till min son.
Jag vill leva länge och jag vill ta vara på allt i min omgivning.
Träningen är min medicin och jag är så glad att min kropp sakta kommer tillbaka, trots en graviditet med 30 kilos viktökning.
Tack kroppen för att du vill samarbeta med mig!


Men, som sagt, inte ett endaste litet elakt ord har skrivits bland mina kommentarer på dessa månder som jag bloggat och det gör mig så
tacksam. Obeskrivligt jäkla tacksam!
Ett stort tack till er som peppar och motiverar mig att fortsätta min kamp! Ni är guld värda ska ni veta!



Jag kan om jag vill! 

Styrketräning.

Träningen den här veckan har verkligen gått superbra och jag har fokuserat mycket på konditon.
Vissa veckor känner jag otroligt svullen och vätskefylld och då brukar jag fokusera på pulshöjandeträning så att jag svettas mycket.
Det är med förhoppningen att få ur mig vätskan ur kroppen och känna mig lite fräschare :)


Idag blev det ett pass tillsammans med min underbara svärmor och det blev fokus på armar för oss båda.
Jag ska från och med nästa vecka få in två armpass i veckan en månad framöver, för att helt enkelt se om jag kan förbättra mina resultat
när det kommer till styrka i överkroppen. 
Som jag har skrivit innan så är jag ju betydligt mycket starkare i mina ben och jag vill liksom få till någon slags balans i styrka i över - och
underkropp. Så nu är det bara att börja kötta armar ;)

Har ni tränat idag?




Tackar sväris för bilderna! Det är kul att se hur man faktiskt ser ut när man tränar. Om man gör rätt och ja, att fånga envisheten 
i ögonblicket :) Den här är en av mina nya favoritövningar!

Hemmaträning.

Hemmaträning är så fantastiskt roligt och jag har underskattat detta något enormt! 
Det är superjobbigt för mig och jättekul för lilleman som snällt sitter i bärselen och leker med någon leksak, medan mamma gör sina squats ;)
Dock får han välja träningsmusiken som tyvärr oftast blir Babblarna, men jag får helt enkelt gilla läget! 
Så länge mini är nöjd så är jag nöjd :)
Jag har ofta balkongdörren öppen när jag kör mina övningar för att vädra ut och dessutom få frisk luft samtidigt.
Perfekt sömnmedel för en liten, som ibland blir så trött så att han somnar(!) sittandes i sin sele. Mammas hjärta!

Ibland kör jag lite stretching på mattan och då ligger han snällt och tittar på med någon av sina favoritleksaker (som ni ser på bilden)
och det tycker han är superkul! 


Har jag någon läsare som är mamma och som tränar hemma? Vilka övningar brukar du köra? 

Mina hjärnspöken skriker "men NEJ! Lägg inte upp den bilden. Du ser enorm ut!".
Sen säger jag till min hjärna att jag duger som jag är. Och så publicerar jag bilden ändå.
Jag vet vart jag har varit och jag vet hur långt jag kommit hittills. Inte bara kroppsligt utan även en enorm mental resa.
Jag älskar mitt liv nu och jag är lycklig. 
Vad spelar det för roll om låren är lite runda? Dom är otroligt starka nu mot innan och orkar springa runt med sonen och leka.
DET är viktigt. Inte vilken fettprocent jag har. 

Fredag.

Hej!
Det har blivit en helt oförberedd paus härifrån, men det beror på att lilleman är inne i en period där han helst av allt vill sitta på en 
konstant, tjugofyra timmar om dygnet. Inget mig emot för han är så mysig, men det är i alla fall orsaken :)

Idag är det verkligen superhärligt vårväder ute och vi kom precis in från en skön promenad i solen!
Tyvärr har jag skjutit upp städningen i veckan, så jag får köra en ride här hemma innan det är dags för träning och sedan tacofredag.
Ikväll kommer dessutom min fina svärmor hit och har tacokväll med oss och det ska bli så mysigt :)
Antar att det kommer bli en hel del träningssnack också, för vi har alltid en massa att snacka om nu sen vi började träna tillsammans.


Ni får bild på min frukost idag som jag äter numer typ varje morgon.
Fibergröt med blåbär och proteinpulver med smak av vit choklad, med en skvätt mjölk. Så himla gott!

Ha en fortsatt bra fredag så hörs vi!

Morgonträning.


Jag är precis lika slut som jag ser ut på bilden.. 

Hej! Hoppas att allt är bra med er och att er morgon har varit superbra hittills! 
Själv har jag kört ett träningpass här hemma på mattan med lilleman som hjälpreda och lite gymmiband.
Just nu bloggar jag en snabbis och dricker ur den största kaffemuggen jag kunde hitta i skåpet ;) Passar på när mini vilar.
Idag är jag en fruktansvärt trött mamma, så nästa runda som lilleman (förhoppningsvis) sover så får han sällskap så att jag orkar med ett gympass ikväll!

Förövrigt så sitter jag och kollar på olika inpiriationsvideos till min träning och mina gympass för att lära mig mer hur man ska få in teknik
när det kommer till att lyfta skrot. Jag tycker att det blir roligare och roligare ju starkare jag blir, så jag antar att det kommer bli lite av 
min nya inriktning när det kommer till träning. Men, jag älskar ju såklart mina intervallrundor utomhus också :)
Det bästa av två världar!

Har ni tips på gymövningar? Dela med er!!