Josefin Ogarp

Kategori: ♥ Träning

Första arbetspasset & ryggpass avklarat.

Idag arbetade jag mitt första arbetspass sedan i början av juni 2015, då jag gick över på min föräldraledighet.
Trots att det har gått mer än ett år sedan som jag arbetade senast, så satt väldigt mycket rutiner kvar, vilket var en lättnad då jag var lite rädd för att mest vara förvirrad (mer än vanligt) och frågvis. Men passet gick snabbt och plötsligt så hade 7,5h bara sprungit iväg!
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte var taggad överhuvudtaget för en månad sedan att gå tillbaka till jobbet.
Minsta lilla tanke på jobbet gav mig magont och jag ville inte lämna bort mini till främmande människor på dagis som inte visste hur han fungerade.
Men nu, en månad senare och med facit i hand så är jag väldigt glad över att få vara tillbara på jobbet, känna mig lite viktig och träffa mina underbara kollegor igen. Att mini dessutom fullkomligt älskar sin förskola gör det hela såklart mycket enklare.
Han ville inte ens följa med hem när det var dags för hämtning, så jag tror minsann att föris har fått full pott för både honom och mig. Skönt!

Jag har även hunnit med ett ryggpass på gymmet med Träningspodden i lurarna.
Det var inget direkt superpass från min sida, men jag gjorde så gott jag kunde med tanke på att jag inte kunde somna inatt (var lika nervös som ett barn som ska börja sin första dag på skolan) och att jag dessutom hade arbetat och fick använda hjärnan till något annat än att reflektera över hur mycket Vanish som behövs på dom fläckiga t-shirtsen hemma.. Typ.
Så jag klappar mig istället på axeln och taggar igång för morgondagens pass som blir ett förmiddagspass, vilket jag älskar, på grund av att jag arbetar kvällspass. Så när mini är lämnad på föris så pyser jag till gymmet för ett ordentligt ben och rumppass.
Jag är redan sjukt taggad.

Nu ska jag fortsätta hänga framför datorn och ha lite egentid när mini sover & M är på innebandyträning.
När han kommer hem ska vi äta glass med viol och lakritsströssel för att fira att jag började jobba idag.
Hoppas att ni andra har haft en lika bra måndag som mig!
KRAM

Grymt benpass - grym träningsvecka!

Avslutar den här grymma träningsveckan med ett rejält ben och rumppass.
Hela den här veckan har varit så jäkla bra träningsvecka för min del och allt har verkligen gått över förväntan!
Idag köttade jag till exempel 70 kilo på squatmaskinen vilket är mitt personbästa, så det känns bra att jag kunde köra två femmor på den övningen, då det är just den här övningen som jag stått still på den senaste tiden men ökat i dom andra benövningarna,
Stod och smålog för mig själv efteråt för att jag bara var så nöjd över att min kropp äntligen kanske är över den här platån som jag stått på ett tag.
Jag förstår ju att man har platåer mellan varven men det är så skönt när man kommer över toppen liksom och kan fortsätta öka i vikter.
Ville egentligen försöka en 75a också, men jag kände att jag tappade ryggen på första försöket och då lastade jag av igen.
Ryggen ska ju hålla några år till så jag får helt enkelt lyssna på kroppen och acceptera att jag får vänta ett tag till med att öka.
Alltså, jäklar vad jag älskar att träna!!

Hur har er vecka sett ut träningsmässigt? 
Vad har gått extra bra för er? Peppa er själva med det och fokusera på hur grymma era kroppar faktiskt är!


70 kilo! Min svärmor, som jag tränar med, skrev "nu kan du ha mig på axlarna och squata med".. Kanske ge mig på den utmaningen sen..? ;) Haha!

Tränat armar & storhandlat.

Mina armar är nu officiellt slut så mini får bära runt på sig själv idag.. haha!
Blev ett ordentligt armpass med fokus på vikt och att försöka köra höga femmor, vilket är 80-90% av min kapacitet på en vikt och sedan klara av fem BRA repetitioner. Jag vill få upp en grundstyrka rätt snabbt och jag tror att det kommer hjälpa mig en bit på vägen.
Förutom att hänga på gymmet så har jag även hunnit med att storhandla så nu har vi mat för ett bra tag framöver!
Blev mycket kyckling, grönsaker, köttfärs, vegetarisk färs och lite annat smått och gott.
Passade även på att köpa en ny hårborste för mina här hemma har plötsligt fått ben (och eventuell hjälp av en liten herre på 1 år cirka..)
och jag såg inte riktigt klok ut idag när jag lämnade honom på dagis, med ett skatbo på huvudet.. Men jag bjuder på det ;)

Ikväll tror jag det blir tacos här hemma och lite mys, för imorgon ska jag iväg på en liten AW tillsammans med mina fina kollegor inne i Helsingborg.
Jag dricker ju inte alkohol men jag kände att jag gärna ville vara med en sväng ändå. Har ju inte köpt snygga kläder för att dom ska ligga i garderoben direkt! 

Vad ska ni hitta på idag?


Bilden har egentligen inget med inlägget att göra, men jag ville visa er en närbild på mitt fina halsband som jag köpte till outfiten.
Finns på h&M för 49:- 

Svar på träningsfrågor.


Favorit-träningsplagg? Helt klart mina tights från Rönisch! Dom andas och håller allt på plats. Att dom dessutom är 3/4 i benen är ett stort plus, för jag älskar att träna i shorts.
Favoritövning för ben? Donkeykicks är en relativt ny favorit. Annars gillar jag liggande benpress extra mycket! Kanske för att det är den övning som jag är absolut starkast i? ;)
Bästa träningsmusiken? Beror helt på humör och vilken muskelgrupp jag tränar. Men kör jag styrke rent generellt så lyssnar jag helst på Slipknot, Linkin Park, System of a down eller något annat som är riktigt argt. Tränar jag kondition så älskar jag Ramones eller alla typer av reggae! När Generalen,Kaptenen eller Syrran kickar igång så kan man ju inte vara på dåligt humör och tiden går så mycket snabbare då!
Med eller utan träningspartner? Med min svärmor - annars ingen alls. Jag är oftast så fokuserad och vill ha träningen på mitt sätt att jag inte har tid för något eller någon annan.. haha!
Det bästa med att träna? När man sätter nya personbästa och känslan efteråt när man är energisk men samtidigt helt slut. Träningen är min terapi och jag älskar varje sekund av det. Visst, alla pass är och kan inte alltid vara superkul, men generellt så är det något av det absolut bästa jag vet här i livet.
Om du bara får fokusera på en muskelgrupp i en hel vecka, vad hade du då valt? Ryggen hade jag nog valt, för den är så rolig att träna.
I vilken muskelgrupp är du svagast? Bröst tror jag.. Eller axlar. Men jag fokuserar på två överkroppspass i veckan nu istället för ett. Här ska byggas överkropp!
Vem eller vilka är dina inspirationskällor? Min lillebror är nog min absolut största idol. Hans utveckling har varit grym och så älskar jag honom som person med hans värderingar och bemötande av andra människor. Att han sen ser trevlig ut och är enormt charmig ger ett extra stort plus såklart ;)



Min favorit. När jag började träna med denna maskinen så tog jag 50 kilo. Nu, cirka 8-9 senare så tar jag 150 kilo!



Mina älskade tights från Rönisch.

Två nya personbästa på samma vecka!

Den här veckans träning har verkligen gått över förväntan och jag har klarat två personbästa!
Som ni vet så älskar jag när träningen verkligen bara flyter på (vem gör inte det?) och den här veckan hittills har varit helt klockren.
Igår klarade jag 65 kilo i sittande bensträck (heter maskinen ens så?) och ökade mitt personbästa med tjugofem kilo - på ren och skär vilja!
Jag trodde knappt mina ögon när jag körde mina femmor och dom satt bra.

Även idag när jag körde fokus på rygg och biceps så brände jag av ett nytt personbästa i sittande dipsmaskinen - på 85 kilo och ökade med tio kilo där.
Jag körde fem femmor och det var jobbigt, men inte för jobbigt. 

Jag kan ju tillägga att maskinen endast går upp till åttio, så jag hämtade en femkilos hantel och ställde ovanpå dom andra vikterna. Alla sätt är bra utom dom dåliga ;)
Vad som än händer med min kropp och min uthållighet så lyfter jag på hatten och tackar. 


Jag älskar verkligen träning och hur den får mig att må både fysiskt och psykiskt!
Jag vet knappt vad jag gjorde innan den fanns i mitt liv. Det är träning och familj som verkligen är A och O för mig nu och jag har verkligen suttit i min kalender och pusslat för att kunna få ihop mitt familjeliv med arbete och gymmet. Jag vägrar att prioritera bort något av det - för utan dessa delar så känner jag mig inte hel.

Vad är viktigast i ditt liv?



Gårdagens utflykt till skogen.

Vårdagens utflykt till skogen blev så himla mysig och över förväntan!
Mini upptäckte kastanjer, vi tittade på träden och så fikade vi med frukt och smörgås när vi kom upp till toppen.
Jag älskar verkligen att få se hur sonen  fascineras av att se upp bland träden och fokusera på hur löven rör sig i vinden.
Tänk så mäktigt det är att få vara förälder och få vara med och visa sitt barn världen! 
Älskade lilla barn, vad du är viktig för mig och för min existens.
Utan dig känner jag mig inte hel.
Du och jag Elliot. Alltid.




 

Första konditionspasset på en evighet.

Dagens första gympass gick helt klart över förväntan!
Jag diskuterade lite med receptionisten igår om hur mycket vi båda ogillade cardio efter att ha kört det konstant en längre tid, för att bränna så mycket kalorier som man bara kunde. Vi pratade också om det här med att gå upp ett kilo i vikt och hur man förvandlar det mentalt till femton - av rädsla för att gå upp alla kilon som man tappat. Det känns så bra att personalen på gymmet har så otroligt sunda och bra inställningar till mat och träning och att få chansen att diskutera sådant med någon som har mer kunskap och erfarenhet är aldrig fel!

Men, det jag skulle komma fram till med detta, var att jag antog en utmaning med mig själv igår, just när det kommer till cardio.
Jag har trots allt ett mål och det är att springa tjejmilen tillsammans med min svärmor nästa år också fast komma i mål med en bättre sluttid än i år.
Så jag kommer inte ifrån konditionsträning helt och egentligen så älskar jag det bara jag gör den!
Till sist så blev det nästan sex kilometer på crosstrainern och lite rumpövningar för att krama ur det sista ur rumpan. Så nöjd! 
Känslan efter ett bra kontidionspass är fasen obeskrivlig och jag hade glömt vilken kick man faktiskt får!
Det kanske blir att jag slänger in ett konditionspass i veckan ändå, för att försöka bibehålla någon form av kondition i alla fall.

Ikväll ska jag förhoppningsvis få träna med min svåger, för han erbjöd mig att lära mig lite fler övningar för överkroppen, så det ser jag verkligen fram emot!!

Tränar ni helst kondition eller styrka om ni får välja?

Unnade mig en Celsius under passet också. Ibland får man lyxa till det i vardagen ;)




Älskar att träna på förmiddagarna!

Nu är jag fädigtränad, påklädd med lunch i magen och redo för att hämta mini på förskolan!
Jag älskar att jag kan lämna honom på förskolan, snabbt och enkelt (han springer in och har inte ens tid att säga hejdå numer) och sedan prata lite snabbt med hans pedagoger och stämma av för att sedan gå till gymmet, träna när det är tomt på folk, gå hem och duscha i lugn och ro och äta lunch innan jag ska hämta mini igen - för jag är som en helt ny mamma när jag hämtar honom igen! Jag har massor av energi till lek och vi brukar ta en långpromenad i det fina vädret tills dess att han somnar gott i vagnen.
Då brukar vi gå hemåt och medan han sover så förbereder jag middagen. Så smidigt och jag förlorar ingen tid med honom på det sättet :)
Dagens gympass gick så jäkla bra och min rygg är så fruktansvärt mör nu.. Haha! Bästa känslan!
Idag ska mini få följa med mamma på sista-minuten shopping inför morgondagens middag. Håll nu tummarna för att jag hittar något att ha på mig! :)

Att dessutom hinna plocka ögonbrynen, raka benen och smörja in sig är rena lyxen för mig! Jag känner mig genast mycket fräschare och piggare av det.
Idag luktar jag cocos och jag ÄLSKAR verkligen den doften!! Köpte min bodybutter billigt på Gekås när jag var där och jag är så nöjd med den.
Jag som annars har rätt känslig hy känner inte av den det minsta. Så perfekt!!



Förmiddagsträning & pinsamt på gymmet.

Det är inte varje dag som man hinner med ett träningspass och en promenad, innan klockan ett.
I morse så lämnade jag mini på dagis vid nio och efter det stack jag direkt till gymmet (jag bytte om hemma innan vi gick, så jag var beredd med träningsväskan på ryggen så jag kunde gå till gymmet direkt efter lämning) och körde ett jätteroligt armpass på en och en halv timme.
Det var så tomt och lugnt på gymmet och allt flöt verkligen på! Älskar när man kommer in i ett ordentligt flow under passet!
När jag hade tränat klart gick jag hem för att äta frukost och duscha innan jag skulle hämta mini klockan tolv.
Eftersom att vädret är helt magiskt idag och mini inte hade sovit något på förmiddagen så bestämde jag mig för att gå en skön promenad i solskenet.
Det var så skönt ute, för det var varken för varmt eller för kallt, utan perfekt temperatur och jag blev verkligen påmind varför hösten är min favoritårstid!
Mini somnade skönt i vagnen och jag fick i mig massor av D-vitamin. Win-win!
Snart ska jag äta lite sen lunch och när M kommit hem från jobbet så ska vi till Väla en sväng för att jag ska leta efter kläder inför lördagens restaurangbesök!
Håll tummarna för att jag hittar något som faller mig i smaken ;)


Jag måste förresten dela med mig av vad som hände på gymmet i förmiddags! 
Innan jag skulle gå från gymmet så tänkte jag unna mig själv en Nocco fläder/citrus eftersom att jag tycker att den är så sjukt god, så jag växlade en tjuga och tryckte sedan på knapparna för att få min dricka.. Som fastnade på vägen ner till luckan. Så typiskt!
Som tur var så arbetade receptionisten när jag var där, så hon följde med och öppnade för att jag skulle få min dricka.
När hon öppnade själva framsidan på automaten, så trillar min Nocco ner och går sönder - så det sprutar Nocco i hela jäkla maskinen.. 
Sådant händer bara mig! Jag bad om ursäkt (även om det inte var mitt fel såklart.. Men hur stor är risken att detta ens händer?)
och gick därifrån med en ny och hel Nocco,medan receptionisten snällt gick för att hämta grejer så hon kunde städa hela maskinen invändigt..
Sorry! 









Medicinbiverkningar & Benpass.

Godmorgon på er!

Nu har vi precis ätit frukost här hemma och jag har letat fram bipacksedlarna till mina mediciner som jag ska ta med till min nya medicinläkare, då jag strukit under alla olika biverkningar som jag fått av dessa, så han förstår läget.
Jag förstår att man såklart kan få en eller annan biverkning, men vissa biverkningar som jag har fått är verkligen inte roliga!
Ett problem som jag har är till exempel att jag har rätt mycket vätska i kroppen, vilket gör att jag hela tiden känner mig så pluffsig.
Jag har dessutom fått väldigt ont i lederna och har viktproblem. Jag har såklart värre åkommor än detta, men dom känns för personliga för att jag ska dela med mig av dom till er.
I värsta fall får han väl skicka en remiss så att jag kan få kolla upp min sköldkörtel så att vi kan utesluta att det är den som inte krånglar.
Håll tummarna för att läkaren är bra och för att jag kan få hjälp med mina besvär!


Annars idag så är det benpass som står på agendan ikväll och jag ser fram emot det sjukt mycket!! Jag har som ni kanske redan vet haft två benpass i veckan innan,
men nu är det bara ett benpass för min del då jag måste få upp styrkan i överkroppen mer. Så jag värdesätter mina benpass extra mycket ;)

Vad ska ni träna för något idag?